
Jak funguje ultrazvukový aroma difuzér?
Vaše značka je zaměřena na konkrétní účel a vychází z vlastního příběhu. Chcete u svých zákazníků vyvolat specifické emoce a vůně se může stát nedílnou součástí vaší společnosti, evokovat příjemné pocity a vytvářet vzpomínky, poskytovat relaxaci, bezpečí nebo povzbuzení – v závislosti na zamýšleném účelu. Vůně může zákazníkovi nabídnout pocit uvolnění, jako doma, nebo luxusu, jako v pětihvězdičkovém hotelu. Pečlivě vybraná vůně může dosáhnout požadovaného efektu.
Co je aromamarketing?
Aromamarketing je moderní forma marketingu, která ovlivňuje naše podvědomí. Vůně proniká do mozku a vytváří vzpomínky, emoce a asociace. Má také relaxační a stimulující účinek. Jeho cílem je vědomě a kontrolovaně využívat čich a vytvářet pozitivní a nevšední atmosféru, která má hluboký vliv na nákupní rozhodnutí zákazníků, využívání dané služby a formování názorů na značku nebo produkt.
Vůně dodávají prostoru jedinečný charakter a vyjadřují jeho prestiž, vytvářejí pocit zastavení času, uvolňují stres nebo povzbuzují. Kvalifikovaný aromaterapeut vybere specifickou vůni přizpůsobenou preferencím klienta a požadovanému účinku.
Jak funguje marketing s vůní?
Pečlivě vybraná vůně se stává nedílnou součástí značky a pomáhá dosáhnout zamýšleného efektu. Dříve oblíbené marketingové nástroje již nejsou tak účinné jako dříve, protože zákazníci jsou bombardováni stále stejnými propagačními a slevovými nabídkami. V dnešní době je třeba věnovat větší pozornost emocím a pocitům potenciálních kupujících našich produktů nebo služeb. Výzkum zákazníků ukazuje, že k návštěvě konkrétního místa je nemotivují propagační akce, ale jeho atmosféra, jedinečnost a osobitost.
Vůně může ovlivnit lidské podvědomí. Náš mimořádný čich se aktivuje s každým nádechem a děláme to až 20 000krát denně! Vůně ovlivňuje to, jak vnímáme svět, a dokonce i to, jak vnímáme nového člověka. Marketing vůní usměrňuje pocity a přiřazuje jim význam v našich životech. To vytváří řadu výhod – může zvýšit produktivitu zaměstnanců, uvolnit potenciální zákazníky a povzbudit k častějším nebo delším návštěvám, což vede ke zvýšení zisků a zlepšení image značky.
Jaké reakce vyvolává čich u lidí?
Čich je uzpůsoben k nezávislé detekci vůní a přiřazování vhodných reakcí. Vůně silně ovlivňují emoční paměť a ukládají se do dlouhodobé paměti, což jim umožňuje vyvolávat vzpomínky. Jedinečné umístění čichového systému, vedle hipokampu a limbického systému, ovlivňuje lidskou paměť a emoce. Díky těmto emocím je marketing vůní skutečně efektivní a stále populárnější. Časté návštěvy místa se stejnou vůní se vryjí do paměti, vytvářejí pozitivní vzpomínky a vedou k návratu zákazníků.
Určité množství opakování, tedy opakované návštěvy stejné provoněné místnosti, vede k upevnění a posílení pozitivních asociací. Odtud se člověk může snadno stát stálým a věrným zákazníkem.
Účinnost aromamarketingu
Vonný marketing má mnoho výhod a můžete očekávat značnou návratnost investic. Podle výzkumu můžete po zavedení vonného marketingu očekávat:
-
20% - zvýšení hodnocení spokojenosti zákazníků
-
75 % – tolik emocí během dne vyvolávají vůně
-
11% - denní nárůst tržeb v maloobchodních prodejnách
-
8 % – zlepšení skóre spokojenosti s kvalitou jídla – bez jakýchkoli změn v podávaném jídle
-
40 % – o tolik se nám může zlepšit nálada díky správné vůni
Jaký bude mít vůně dopad na vaše podnikání?
Maskování nepříjemných pachů – pomocí pečlivě vybraného oleje, který vyvolá reakci a spojí se s nepříjemným zápachem ve vzduchu, eliminujeme nepříjemné pachy.
Provonění interiéru – Vůně je mocný komunikační nástroj, který vám umožňuje oslovit zákazníky bez použití slov. Prostřednictvím vůně můžeme vytvořit prostor, který evokuje specifické emoce.
Vonný marketing dokáže inovativním způsobem stimulovat smysly. Má přímý vliv na čich, který určuje naši náladu a vyvolává specifické emoce.
Přiřazení specifické vůně značce – olfaktorní branding zahrnuje vytvoření charakteristické vůně, která je spojena s konkrétní značkou. Spojení jedinečné vůně se značkou vytváří silné pouto se spotřebitelem a stává se její identitou.
Výhody aromamarketingu
-
odlišení od konkurence
-
zvýšené pohodlí zákazníků
-
více zákazníků
-
Zákazníci se s větší pravděpodobností vrátí
-
vůně umocňuje pocit luxusu
-
prodlužuje se doba strávená zákazníkem v obchodě
-
Díky aromatům je hodnota produktů vyšší
-
místo se stává kultivovanějším a elegantnějším
Vliv aromamarketingu na chování zákazníků
-
Zvýšená motivace k nákupu
-
prodloužení doby strávené v dané místnosti
-
zvýšená pravděpodobnost dalšího nákupu
-
větší ochota komunikovat s prodejcem
Zvýšení prodeje pomocí aromamarketingu
Používáním scent marketingu zlepšujeme vnímání značky a povzbuzujeme zákazníky k častějším návštěvám. Používáním specifických vůní se zákazníci mohou nevědomě rozhodnout o koupi produktu nebo služby. Prostřednictvím vůně povzbuzujeme zákazníky k nákupu přímo či nepřímo, čímž povzbuzujeme k opakovaným návštěvám a spojujeme značku s danou vůní. Za zmínku stojí, že vůně pomáhají zákazníkům mnohem rychleji se rozhodovat o nákupu.
Kde se používá aromamarketing?
Ve skutečnosti by jakýkoli prostor mohl být ozdoben pečlivě vybranou vůní, která by evokovala specifické emoce. Aromamarketing je obzvláště efektivní v obchodech s oblečením, kancelářských budovách, lázních, klinikách estetické medicíny, kadeřnických a kosmetických salonech, lékařských a zubních ordinacích, fitness a jógových klubech, ale i v hotelech a penzionech, kde si můžete užít mořský vánek nebo vůni lesa, aniž byste museli opustit svůj pokoj. Aromamarketing lze ve skutečnosti uplatnit v jakémkoli prostoru, jehož cílem je pečovat o lidi, navodit jim příjemný pocit a ovlivnit jejich emoce a rozhodnutí.